(Advertentie)

Eet meer fruit en voorkom astma


Ouders die hun kinderen hebben aangeleerd dat fruit goed is voor hen, krijgen weer een ruggensteuntje door wetenschappelijk onderzoek dat de Sunday Times heeft ingekeken. De vitamine c die in fruit zit, blijkt namelijk ook te helpen om astma te voorkomen. Dat werd ontdekt door onderzoekers aan de prestigieuze Amerikaanse Harvard-universiteit.


Onderzoekster Jane Burns deed daar proeven met 2.112 tieners en daaruit bleek dat de 'proefkonijnen' die weinig vitamine c binnen kregen een veel grotere kans lopen om last te krijgen van astma, zwakke longen en de daarbij horende piepende ademhaling.

Leeftijdgenoten die veel fruit (en groenten) eten en dus langs natuurlijke weg veel vitamine c opnemen, lopen veel minder risico. In haar verslag, dat verscheen in het tijdschrift "Chest", breekt de onderzoekster ook een lans voor het eten van vette vis zoals makreel, die veel vitamine d en omega3 bevat en de longen beschermt.


De vitaminen die fruit en vis bevatten, beschermen de cellen die de 'voering' van onze luchtwegen vormen tegen schade door 'vrije radicalen'. De omega3 bestrijdt irritatie in de longen. (LIM)


Bron: knack.Be



Voeg reactie toe

Stuur dit artikel naar iemand:
 Email aan: Jouw email: Jouw naam:

Dit artikel is geplaatst door Klaas Vos op 16/07/2007. Het is tot nu toe 873 keer gelezen.