(Advertentie)

Thee en koffie verlagen kans op hartziekte

Het drinken van thee verlaagt de kans op hartaandoeningen. Ook matig koffie drinken is mogelijk zelfs gunstig. Dat zeggen onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum van Utrecht op basis van een onderzoek bij ruim 37.000 Nederlanders die ze dertien jaar volgden.
De onderzoekers brachten via vragenlijsten de leefstijl en voedingsgewoonten van de Nederlandse deelnemers aan de EPIC-studie in kaart. Zo volgden ze ruim 37.000 mensen gedurende 13 jaar waarin 1387 mensen kransslagaderziekte kregen, waarvan 123 eraan overleden en 563 een beroerte, waaraan 70 mensen overleden.

Het drinken van koffie of thee blijkt de kans op een beroerte niet te veranderen, maar heeft wel invloed op ziekte van de kransslagaderen. Het drinken van meerdere koppen thee per dag verlaagt het risico op kransslagaderziekte met ongeveer een derde. Het gaat om gewone, zwarte thee (groene thee wordt te weinig gedronken om conclusies over te trekken). Vooral matige koffieconsumptie verlaagt het risico op kransslagaderziekte: koffiegebruik van 1-4 koppen per dag gaat gepaard gaat met een ongeveer 20% lager risico ten opzichte van minder dan 1 of meer dan 4 koppen koffie per dag.
Hoe koffie en thee de gezondheid beïnvloeden maakt dit onderzoek niet duidelijk.


Bron: Gezondheid.be


Voeg reactie toe

Stuur dit artikel naar iemand:
 Email aan: Jouw email: Jouw naam:

Dit artikel is geplaatst door Math Willems op 26/07/2010. Het is tot nu toe 93 keer gelezen.